متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند
سرخط خبرها

افزایش رسمی قیمت خودرو هر سه ماه یکبار | سایپا و ایران خودرو عامل گرانی خودرو هستند؟

  • کد خبر: ۳۸۲۲۳
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
  • ۹
افزایش رسمی قیمت خودرو هر سه ماه یکبار | سایپا و ایران خودرو عامل گرانی خودرو هستند؟
قرار است قیمت خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند، آن هم بر اساس افزایش قیمت مواد اولیه، اما آیا شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود؟

به گزارش شهرآرانیوز، با تصمیم شورای رقابت قرار بر این است که خودروسازان هر سه ماه یکبار با افزایش نرخ تورم بخشی، قیمت خودرو را افزایش دهند.

 

این تصمیم بر این اساس است که هر خودروساز با توجه به تورم بخشی می‌تواند اقدام به افزایش قیمت خودرو کند. افزایش قیمتی که می‌تواند در بازار آزاد اثرات منفی بسیاری بگذارد.

 

این روز‌ها در بازار آزاد به شدت شاهد افزایش قیمت هستیم که بیشتر از افزایش قیمت خودرو در کارخانه نشات گرفته است. قرار است قیمت خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند، آن هم بر اساس افزایش قیمت مواد اولیه، اما سوالی که پیش می‌آید شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود؟ این اجازه افزایش قیمت خودرو هر ماه یکبار، قیمت مواد اولیه را تغییر خواهد داد؟


افزایش قیمت خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی

رضا شیوا با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیر‌ها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می‌شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

 

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروساز‌ها مایل بودند، می‌توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.

 

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.

 

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.

 

شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... در طی ۳ ماه افزایش پیدا می‌کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالا‌های دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

 

رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث می‌شود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.

 

این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهاده‌های تولید را هر سه ماه یکبار اعلام می‌کند و اگر نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته باشد خودروساز می‌تواند اقدام به این افزایش کند.

 

گرانی خودرو درب کارخانه هر ۳ ماه یکبار!

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو، در خصوص افزایش قیمت خودرو هر سه ماه یکبار، گفت: بر اساس قانونی که تنظیم شده، هر زمانی که به خودروسازان اعلام کنند، بر اساس همان دستورالعمل کار افزایش قیمت را انجام خواهیم داد. امروز تنها مجری تصمیمات هستیم و سعی می‌کنیم مجری درستی در اجرای کار‌ها باشیم.

 

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه وضعیت تولید خودرو در کشور مناسب است، گفت: جلساتی را با شورای رقابت برگزار کردیم و به دنبال رساندن بازار به آرامش هستیم.

 

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: در جلسه با اعضای شورای رقابت به نکات اشاره کردیم به طوری که باید به این موارد توجه شود. مکانیزم شورای رقابت به این صورت بود که سال ۹۰ را مبنا قرار می‌داد و در نهایت تورم سال‌های مختلف را لحاظ می‌کرد تا به قیمت برسد، این در حالیست که برخی از خودرو‌ها در سال ۹۰ تولید نمی‌شد و برخی از خودرو‌هایی که الان تولید می‌شود با خودرو‌های آن زمان به لحاظ فنی متفاوت است.

 

افزایش ۳ ماه یکبار مواد اولیه خودرو!

مجید باقری قائم مقام گروه خودروسازی سایپا، با اشاره به افزایش قیمت خودرو، گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه خودرو، بناست که قیمت نهایی خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند و این تصمیمی است که گرفته شده و خودروساز تابع این دستور است. در نتیجه با تغییر قیمت مواد اولیه شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.

 

بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو نیز در این زمینه با اشاره به افزایش قیمت خودرو، گفت: بر اساس تصمیمی که شورای رقابت گرفته است هر سه ماه یکبار قیمت نهایی خودرو بررسی می‌شود و اگر شاهد افزایش قیمت مواد اولیه و تورم بخشی باشیم شاهد افزایش قیمت خودرو مجدد خواهیم بود.

 

حالا که ریش و قیچی افزایش قیمت خودرو به دست خودروساز افتاده است، باید منتظر افزایش قیمت خودرو هر سه ماه یکبار باشیم که این بدین معناست که در اصل مجوز افزایش قیمت مواد اولیه هم صادر شده است!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
4
با سلام
با توجه به وضعیت بازار عاملا گرانی خودرو اشخاصی هستند که باعث می شوند تا ماشین های خارجی وارد نشود و بازار را به صورت انحصار به داخلی ها واگذار کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
0
3
این خودرو سازهااگر ۳ برابر قیمت کنونی بازار هم بفروشند اشتهایی سیری ناپذیری دارند بعد از ۳ماه تلاش می کنند قیمتهارا باا ببرند وبعد از یک سال اشک تمساح را می گیرند اگر باور ندارید امتحانش مجانیه
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
0
5
پس چرا حقوق هرسه ماه یکباراضافه نمیشه.. بخاطر اینکه به ضرر مردمه فقط سود دولت مهمه.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
0
4
یعنی سالی ۱۲۰ درصد افزایش
یعنی تیبا و ساینا سال بعد همین موقع با قیمت بالای ۲۰۰ میلیون از در کارخونه بیرون میاد
پس چرا دولت حقوق کارمندان رو سالی یکبار اون هم نصف تورم افزایش می ده؟
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
واقعا شورشو در آوردن. کسی که خودرو را یکسال قبل ثبت نام کرده در آن زمان روی بودجه و دارایی خودش برنامه ریزی کرده، با این وضع چطور می توان به خرید خودرو از کارخانه دلخوش بود؟ همان بهتر است که از بازار بخریم حداقل یکسال معطل نمیشویم. خودرو هم با این وضع به کالای لوکسی تبدیل می شود که قشر متوسط و ضعیف دیگر توان خرید آن را نخواهند داشت. خود من بهمن ۹۸ یه ساینا ثبت نام کردم تا الان ۲ بار افزایش یقمت داشته و الان نمیدونم چطور باید بقیه پولشو جور کنم. آخه نباید هیچ ثباتی وجود داشته باشد که بنده بتوانم بر مبنای آن تصمیم بگیرم؟ با این وضع همه چیز را به خودروساز واگذار کرده اند و خود همین موضوع گرانی مواد اولیه را هم در پی خواهد داشت. پس چه کسی باید جانب مصرف کننده را بگیرد؟ اگر تورم بخشی در مورد کالا و مواد اولیه وجود دارد خب روی زندگی ما هم تاثیر دارد؛ آیا حقوق و دستمزد ما هم متناسب با تورم بالا می رود؟ چرا همه فشار فقط باید روی مردم باشد پس حمایت دولت و ... چه می شود؟
Amir
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
7
بی شرفا بسه خجالت بکشید
منیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
4
شرایط طوری شده که وقتی ثبت نام می کنی با هزار بدبختی بعد به غلط کردن هر سه ماه یکبار افزایش قیمت.‌‌مگه چی تو این لگناتون بکار می برید که کل ماشین بخوای بسنجی قیمتش اون چیزی نمیشه که اعلام کردید،از طرفی تا من بدبخت چشم رو هم بزارم باز قیمتش رفته بالا،مگه با چه درصدی افزایش
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
2
پس با توجه به فشاری که وجود داره هر سه ماه حقوق ملت باید اضاف بشه ،چرا مردم باید تاوان اشتباهات مسولین را پس بدهند ،خودرو ساز بازار را به انحصار خود در آورده واسمش رو گذاشته تولید داخلی ،وقتی مواد اولیه وبخشی از قطعات را وارد میکنن ،چه تولید داخلی هست،یه گیربکس اتومات نمیتونن تولید کنن،هرجا جهل وثروت وقدرت با هم جفت بشود فساد بوجود می آید
جمشیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
من ۳۰ دی ۹۸ دنا پلاس ثبت نام کردم از روز اول تا الان ۵۰ درصد گرون شده چه خبره ملت و خسته کردید مگه خودتون نمگید تورم چهل و خورده ای دیگه تحمل افزایش قیمت و نداریم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->